Co to jest holding i dlaczego jest wykonywany?
Manewr tego typu zdarza się dość często w okolicach zatłoczonych lotnisk, a jednym z jego celów jest bezpieczne oczekiwanie samolotu na zgodę na kontynuowanie lotu lub lądowanie.
Spis treści
Procedurę oczekiwania pozwala samolotom utrzymać pozycję w powietrzu, kiedy niemożliwe jest natychmiastowe lądowanie lub kontynuowanie trasy. Można to porównać do oczekiwania w kolejce, ale w tym przypadku kolejka znajduje się w powietrzu.
Wykonuje się ją zazwyczaj na specjalnie wyznaczonych obszarach w przestrzeni powietrznej, zwanych holding points. Piloci otrzymują od kontrolera ruchu lotniczego dokładne instrukcje dotyczące wysokości, prędkości i kierunku lotu podczas oczekiwania.
Dlaczego samoloty muszą czekać?
Istnieje wiele powodów, dla których samolot może być skierowany „do kolejki”.
Jeśli na lotnisku jest zbyt wiele samolotów, które chcą jednocześnie wylądować, kontrolerzy ruchu lotniczego muszą wprowadzić procedurę oczekiwania, aby zapewnić bezpieczeństwo.
Innym przykładem mogą być złe warunki pogodowe. W przypadku silnego wiatru, burzy lub ograniczonej widoczności, ATC może nakazać pilotom oczekiwanie w powietrzu, aż warunki poprawią się na tyle, aby umożliwić bezpieczne lądowanie.
Powodów jest wiele, hipotetycznie może dojść do awarii systemu nawigacji lub innego sprzętu na lotnisku, wtedy również maszyny muszą oczekiwać w powietrzu aż do usunięcia usterki.
Czy jest ważny?
Dla bezpieczeństwa lotów? Niezwykle. Dzięki niej zarządzający ruchem lotniczym mogą utrzymać odpowiednie odstępy między samolotami, co znacznie zmniejsza ryzyko kolizji i zwiększa płynność zarówno lądowań, jak i startów
Da się je jakoś rozróżnić?
Pewnie, że tak:
Z jakich elementów składa się procedura krążenia?
Cały cykl przylotu, odlotu i nawrotów tworzy powtarzalny wzór, przypominający elipsę lub bardziej prostokątną pętlę.
1. Holding Fix
To punkt nawigacyjny, wokół którego samolot wykonuje procedurę oczekiwania. Może to być radio-nawigacyjna stacja VOR, NDB lub określony punkt GPS. Stanowi on centralny punkt, od którego rozpoczyna się i kończy każdy cykl krążenia w powietrzu.
2. Inbound Leg
Odcinek przylotowy, to część trasy, w której samolot leci w kierunku pozycji oczekiwania. Zwykle ten odcinek wynosi dokładnie jedną minutę przy normalnych warunkach, chociaż czas ten może być wydłużony w przypadku trudnych warunków pogodowych.
3. Outbound Leg
Odcinek odlotowy, jest częścią trasy, w której samolot oddala się od pozycji oczekiwania. Długość tego odcinka jest również ustalana przez ATC, ale najczęściej trwa on również około jednej minuty. Odcinek odlotowy i przylotowy są kluczowe dla utrzymania regularnego toru lotu podczas oczekiwania.
4. Turn
Manewr, w którym samolot wykonuje zakręt o 180 stopni po każdym zakończeniu odcinka przylotowego lub odlotowego. Zakręt ten wykonuje się zgodnie, lub przeciwnie z ruchem wskazówek zegara.
A jak jest oznaczany na mapach lotniczych?
Miejsce, gdzie można wykonać manewr oczekiwania jest zaznaczane za pomocą symboli, które wskazują kształt i wymiary procedury. Zazwyczaj są w pobliżu punktów nawigacyjnych, takich jak VOR czy NDB, albo na ścieżkach podejścia do lotnisk. Na mapach lotniczych są przedstawiane w formie prostokątnych pętli, a obok nich znajdują się dodatkowe informacje, takie jak:
- Kierunek krążenia: Standardowo zakręty odbywają się w prawo (zgodnie z ruchem wskazówek zegara), ale w niektórych przypadkach stosuje się zakręty w lewo.
- Punkty nawigacyjne: Holding fix jest jasno oznaczony, aby piloci wiedzieli, gdzie rozpoczyna się procedura oczekiwania.
- Wysokość: Mapy mogą wskazywać minimalną lub maksymalną wysokość, na jakiej procedura oczekiwania może być wykonywana, oraz informację o separacji wysokościowej między różnymi statkami powietrznymi.

Fragment mapy lotniczej z widocznymi punktami przeznaczonymi na holding
Procedury STAR dla pasa 29 lotniska EPWA
Holding jednominutowy – co to znaczy?
Pojęcie to odnosi się to do czasu trwania odcinków przylotowych (inbound leg) i odlotowych (outbound leg). Długość odcinków trasy jest mierzona czasem, a nie dystansem, co pozwala lepiej zarządzać ruchem powietrznym w zmiennych warunkach atmosferycznych. Zazwyczaj, w normalnych warunkach pogodowych, odcinek przylotowy oraz odlotowy trwają po jednej minucie, ale w obszarach o silnych wiatrach czas ten może być dostosowany przez kontrolę ruchu lotniczego.
Zobacz również
01-12-2024
Airbus A350 to jeden z najnowocześniejszych samolotów pasażerskich na świecie, zaprojektowany z myślą o dalekodystansowych lotach i najwyższym komforcie podróży. Dzięki zastosowaniu lekkich materiałów kompozytowych oraz zaawansowanych technologii aerodynamicznych, wyróżnia się wyjątkową efektywnością paliwową i ekologiczną.
29-09-2024
Szybkość zawsze fascynowała ludzkość, a w dziedzinie lotnictwa pasażerskiego dążenie do coraz większych prędkości było jednym z głównych motorów postępu.
27-10-2024
Ram Air Turbine to mechanizm awaryjnego zasilania stosowany w nowoczesnych samolotach pasażerskich i wojskowych.







